Immuunsysteem en de relatie met leptine
Workshop Hooggevoeligheid
Ontzettend leuk Anders!

Helen op Natuurlijke Wijze

Praktijk Natuurgeneeskunde

Geertje Swart Hazen

Top 5, 8606 JT Sneek

info @ helenopnatuurlijkewijze.nl

06-29115607 (maandag - vrijdag 09.30 - 17.00 uur)

Praktijkdagen dinsdag-woensdag-donderdag

SiteLock

Het immuunsysteem en relatie leptine

Blog - Geertje Swart 27 mei 2020



In de uitzending op 1 mei van Eva Jinek was ICU-arts Peter van der Voort aanwezig van het UMC Groningen. Hij sprak over de ontdekking dat er veel van het hormoon leptine werd gevonden in het bloed van Coronapatiënten (90%). Daarbij kwam ook naar voren dat veel patiënten overgewicht, obesitas of diabetes type 2 hadden. Nu is dat voor natuurgeneeskundige therapeuten ook een nieuwsgierige ontdekking, dus dook internationaal kennisinstituut voor kPNI en orthomoleculaire therapie, Natura Foundation in deze materie en deelde deze kennis met therapeuten. En ik wil graag deze informatie met jullie delen, omdat als je de werking begrijpt je ook je lichaam beter gaat voeden en dus je immuunsysteem ondersteunt.



De spijsvertering


De hormonen leptine en insuline zorgen samen met andere stoffen voor de spijsvertering. Leptine zorgt voor een verzadigingsgevoel en wordt aangemaakt in de vetcellen (adipocyten). Insuline zorgt ervoor dat er suikers (glucose) naar de mitochondriën (onze kerncentrales voor energie) gaan. Als er voldoende voedingsstoffen zijn opgenomen en er is nog leptine over, dan worden er vetcellen aangemaakt om leptine op te slaan.


Even terug naar de evolutie van de mens


Als je teruggaat in de evolutie toen we zelf ons eten moesten verzamelen en niet wisten wanneer er weer te eten was, was het nodig om een reserve op te bouwen. De mens die in staat was in tijden van overvloed vet op te slaan, had de beste overlevingskansen als er schaarste was. Het koste vaak ook veel energie om voedsel te verzamelen. Dus een optimale leptine en insuline huishouding was nodig om te overleven. Nu is er altijd en overal voedsel aanwezig en eten we vaak te veel, dus worden er veel vetcellen aangemaakt. Let op, ook slanke mensen kunnen veel vetcellen hebben inwendig om de organen heen. Dus meer vet = meer leptine.

Werking van leptine
Leptine gaat naar de hersenen en informeert het lichaam hoe het met de energievoorraad is. Als er minder vet in de cellen is, is er ook minder leptine en dan krijgt het lichaam geen toestemming om energie te verbruiken. Als er meer vet in de cellen zit, is er ook meer leptine en krijgt het lichaam toestemming om energie te verbruiken en zich voort te planten. Het kan dus zo zijn, dat mensen niet willen bewegen, omdat de hersenen zeggen…ho,ho er is geen energie voldoende. Vanwege de evolutie kunnen we zo goed energie opslaan (vanwege niet iedere dag te eten hebben) en helaas kunnen we het teveel niet afvoeren via de ontlasting.


Andere functies van leptine


Activatie van immuuncellen • regulatie verzadiging • energieverdeling • verhogen van de bloeddruk • helpt bij regulatie synthese schildklierhormoon • invloed op de insulinehuishouding • verhoogt de hartslag • betrokken bij de aanmaak van botmassa • betrokken bij de menstruatiecyclus en fertiliteit.


De link tussen leptine en de complicaties bij COVID-19?


Overgewicht, obesitas en diabetes type 2 leiden tot het aanmaken van meer vetweefsel en met name buikvet (overlevingsenergie). Met meer vetweefsel heb je ook meer vetcellen en dus meer aanmaak van leptine. En net zoals met insuline, waar receptoren ongevoeliger kunnen worden kan dit ook met de leptine gebeuren. Eten we veel te vaak koolhydraten (die in suikers worden omgezet) dan krijg je insulineresistentie. Leptine communiceert met de hypothalamus in de hersenen. Dit orgaan kan ongevoelig worden voor leptine en dan krijg je leptineresistentie. Dan kun je dus de situatie krijgen dat er te veel leptine is en dat je er ongevoelig voor bent geworden en niet kunt opnemen. Het verzadigingsgevoel gaat weg en je krijgt een constant hongergevoel. Je krijgt van de hersenen geen toestemming te bewegen, omdat er niet genoeg energie is, dus ga je weer vet opslaan i.p.v. te verbranden. Je blijft meer eten en krijgt meer vetcellen. Afvallen lukt dan niet.


Hoe kun je herkennen dat je een verstoorde leptinesignalering hebt?


Nummer 1 is, dat je ’s nachts wakker wordt van de honger (je lichaam vraagt om koolhydraten/suikers). Je hebt overdag grote trek (je kunt geen maaltijd overslaan), je overeet jezelf en verder:
• overgewicht • veel stress • prikkelbaarheid • stemmingswisselingen • hoog triglyceridengehalte • hoog cholesterolgehalte • hoog bloedsuiker • schildklierproblemen • vervette lever • vermoeidheid • slapeloosheid • allergieën • voedselintoleranties • gebrek aan koorts • menstruatieproblemen • erectieproblemen.


Leptine en het immuunsysteem


Glucose (suikers) is energie voor de hersenen en het lichaam en het immuunsysteem. Glucose zorgt voor een actief immuunsysteem. Als er een onbekende stof het lichaam binnendringt zoals een virus, moet het lichaam een keuze maken waar het de glucose heen stuurt A. naar de rest van het lijf via de mitochondriën of B. naar het immuunsysteem. Bij infectie worden we insulineresistent, want de energie moet naar het immuunsysteem en niet naar de receptoren. Dat zorgt voor leptineresistentie. Je blijft eten om glucose binnen te krijgen. Leptineproductie kan door het immuunysteem zelf worden verhoogd en dat is zeer ontstekingsbevorderend. Hyperleptinemie (te veel leptine) gecombineerd met centrale leptineresistentie geeft een ontstekingsbevorderende activiteit. Ontstekingsbevorderende cytokinen (eiwitten) zorgen dat de vetcellen leptine blijven produceren en hyperleptinemie veroorzaken.


Hyperleptinemie


Met meer vetcellen (adipocyten) worden er meer ACE2 enzymen aangemaakt, dat betekent dat er meer aandokstations zijn voor een virus. Het Coronavirus komt via ACE2-receptoren het lichaam binnen. De receptor is het sleutelgat en het virus het sleuteltje. Verhoogde leptinespiegels verhogen de kans op trombose. Verhoogde leptinespiegels in combinatie met LGI (Low Grade Inflammatie= laaggradige ontstekingen) geven een verhoogd risico op ontwikkelen van hoge ontstekingswaarden (hyperinflammatie) bij een Corona-infectie. Leptine meten kan via ‘nuchtere glucose/leptine waardes’ en ‘insuline/leptine waardes’.


Herstel van leptineresistentie


Verminderen van de vetcellen via leefstijlinterventies:
Intermittent fasting, dit betekent 16 uren achter elkaar niet eten. Dit klinkt heel lang, maar als je om 18.00 uur eet en dan pas om 10.00 uur ’s ochtends weer, dan valt dit mee. Dit kun je doen om de paar dagen.
Op de nuchtere maag bewegen en begin met kleine oefeningen, omdat het lichaam aangeeft niet te willen bewegen. Herstellen van de insulinegevoeligheid door niet te veel koolhydraatrijk voedsel te eten. Afvallen (let op geen spierverlies, maar vet verbranden) en voeding innemen met een positieve invloed op leptine. De natuurgeneeskundig therapeut weet welke dat is en ook welke te vermijden.


Verder zijn er nog voedingssupplementen die kunnen ondersteunen. Neem daarvoor vrijblijvend contact op.



Liefs,

Geertje

Ja
 
 
 
 

© Helen op Natuurlijke Wijze | Geertje Swart Hazen | Top 5 8606JT Sneek 06 29115607 |  info @ helenopnatuurlijkewijze.nl | KvK 59142383

Fotobronnen: eigen foto's, Jeroen Schaaphok, Eeke Vriesema en pixabay.com

Deze website gebruikt cookies. Bij doorgaan van het gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies.

Lees meer hoe ik cookies gebruik
Geen probleem, Geertje!