Immuunsysteem en relatie laaggradige onstekingen
Workshop Hooggevoeligheid
Ontzettend leuk Anders!

Helen op Natuurlijke Wijze

Praktijk Natuurgeneeskunde

Geertje Swart Hazen

Top 5, 8606 JT Sneek

info @ helenopnatuurlijkewijze.nl

06-29115607 (maandag - vrijdag 09.30 - 17.00 uur)

Praktijkdagen dinsdag-woensdag-donderdag

SiteLock

Het immuunsysteem en relatie laaggradige ontstekingen

Blog - Geertje Swart 1 juli 2020



Goed gezond blijven, heeft alles te maken met een goed werkend immuunsysteem. In dit blog probeer ik zo helder en simpel mogelijk uit te leggen wat daar allemaal bij komt kijken. Als we naar de werking van ons immuunsysteem kijken dan zijn een paar zaken van belang.


Gezien vanuit:

  • de natuur liggen oplossingen om het immuunsysteem te versterken in: gedrag, leefstijl, voeding en voedingstoffen;
  • onze evolutie is er de mismatch tussen nu en toen;
  • het systeemdenken blijkt, dat de mens een complex organisme is en nauw met zijn omgeving verbonden is;
  • oorzaken en dan is het symptoom nooit het echte probleem.


Het immuunsysteem is geen tastbaar orgaan. Het is een bewaker tegen indringers en daarvan is de huid de grootste barrière. Zie het maar als een muur om een kasteel om de vijand buiten de deur te houden.


Evolutie

Oorspronkelijk komen de Homo Sapiens (de mens) vanuit Afrika en hebben zich verspreidt over de wereld. Daar kwamen we nieuwe uitdagingen tegen. We moesten ons aanpassen aan een nieuwe omgeving en we moesten een nieuwe immuniteit opbouwen. Dieren kunnen dit niet zo gemakkelijk als de Homo Sapiens dit kan. Wij hebben een zeer complex en flexibel immuunsysteem die veel ziekteverwekkende stoffen (pathogenen) aan kan. Wij zijn bijvoorbeeld blank geworden om meer vitamine D aan te kunnen maken. Tegenwoordig ondermijnt onze leefstijl onze gezondheid en als we deze aanpassen kunnen wij het immuunsysteem versterken.


Ziek voelen

Als je je ziek voelt, wat doe/voel je dan? Allereerst wil je het liefst op de bank of bed liggen (lichaam wilt rust), heb je geen eetlust (er wordt geen energie ‘verspilt’ aan het spijsverteringssysteem), dan heb je geen zin in sociale contacten (praten kost te veel energie), je hebt ook geen zin in seks (veel te vermoeiend en het lichaam wil niet voortplanten, dus laag libido).

Om een binnendringer uit te schakelen duurt het 4 tot 7 dagen en zolang heeft een actief immuunsysteem alle energie daarvoor nodig. Daarom kom je ook in de rustmodus als je ziek bent.  Ziek zijn is een teken van een actief immuunsysteem en onderdrukken met medicatie zal het immuunsysteem op een laag pitje zetten. De meeste mensen schrikken van een actief immuunsysteem: ‘help er is wat met mijn lichaam aan de hand wat niet normaal is’. Als je iets inneemt wat koorts onderdrukt dan ben je de indringer (pathogeen) aan het helpen. Als het immuunsysteem na 7 dagen het nog niet gelukt is om alles weer onder controle te krijgen of je loopt tegen de 40 graden koorts aan, dan pas is het noodzakelijk om in te grijpen met middelen.

 

Het immuunsysteem als alarmcentrale


Een grote groep mensen is latent ziek, zoiets als light ziek. Dat noemen ze chronisch ziek. Hoe kan dat? Je weet vast wel, dat als je een heftige reactie krijgt bij het ziek zijn zoals koorts, je lichaam hard aan het werk is indringers aan te pakken. Koorts is een mooi middel om beter te worden. Alleen kost dit het lichaam heel veel energie en als het lichaam langdurig wordt belaagd dan creëert het immuunsysteem laaggradige ontstekingen om energie te sparen. Hoesten en diarree zijn een reactie van het lichaam om bacteriën en virussen eruit te duwen. Bij hoesten noemen we dat een productieve hoest. Zie het zo, je hebt een boosdoener, je krijgt een symptoom, maar dat is nog niet de oorzaak. Het onderdrukken van de hoest zal niet de oorzaak wegnemen. Belangrijk is om de tijd te nemen om ziek te zijn. Wat zie je vaak gebeuren? Als je in de rust komt dan word je ziek bijv. in het weekend, met vakantie of als je met pensioen gaat. Herken je dat bij jezelf of anderen? Als je het immuunsysteem als een alarmcentrale ziet, dan wordt hij dag en nacht platgebeld om overal brandjes te komen blussen. Nu is het zo dat ieder orgaan een periode heeft dat het in rust is en een periode met activiteit. Voor het immuunsysteem geldt: overdag slapen en ’s nachts actief. Maar met laaggradige ontstekingen raakt het immuunsysteem overwerkt en het lichaam beschadigd.

 

Als je nu kijkt naar het COVID19-virus dan was het immuunsysteem bij een grote groep mensen met onderliggende ziekten al heel actief en moest het met een nieuwe indringer nog harder werken. Dat kon het immuunsysteem niet meer aan met de dood tot gevolg. Niet door het virus, maar door een lichamelijke overwerkte immuunreactie.

 

Beïnvloeding van het immuunsysteem


Er zijn verschillende zaken die het immuunsysteem beïnvloeden zoals leefstijl, voeding en gedrag. Een bijzondere van gedrag is “walging” en ik zal een paar voorbeelden geven:

Vanuit ons oerbrein hebben we schrik van mensen die anders zijn dan ons. Dat had te maken met het overlevingsinstinct vanuit de oertijd. Als we mensen zagen met een handicap, een andere huidskleur, dikke mensen of zieke mensen dan was dat een teken ‘oei er is iets aan de hand met jouw immuunsysteem’. ‘Anders’ is gevaarlijk, het is iets wat pathogenen kan bevatten. Maar ook walging van vieze dingen zoals slijm, snot, spuug etc. zit in ons collectief geheugen. Neofobie (afkeer van alles wat nieuw is) zoals nieuwe smaken hoort ook bij walging. Bij kinderen speelt dit vooral een rol. Tip: dwing ze niet om te eten wat ze niet kennen, maar geef zelf het goede voorbeeld door het zelf te eten. Het kind ziet dan dat het oké is om te proberen. Scheelt veel stress aan de etenstafel. En stress is ook een dingetje die het immuunsysteem beïnvloed.

 

De drie barrières


We beginnen met de buitenwereld, de huid, de ogen, de oren, de mond, de blaas, de vagina en de anus. Dat heeft allemaal te maken met slijmvliezen. Ook de binnenkant van mond tot anus is buitenwereld. Er zitten deurtjes in de slijmvliezen om dingen door te laten naar de binnenwereld. De inhoud van de longen hoort ook bij de buitenwereld. Dit noemen we de ‘first line defence’.

 

Daarna krijg je de aangeboren barrière, de hersenbloedbarrière, hersenen, bindweefsel, organen, interstitiële ruimte (vloeistof of weefselvloeistof genoemd), lymfevaten, bloedbaan, lever (produceert immuuncellen). Alles wat we opnemen in de binnenwereld gaat eerst naar de lever. Een baby heeft dit al wel, maar nog geen pathogeen immuunsysteem en opgebouwde darmflora. Bij een vaginale geboorte krijgt het kindje al wat binnen via de moeder. De ‘second line defence’.


Als derde heb je de verworven barrière, dat is een lerende barrière door stoffen die het binnenkrijgt te herkennen en er antistoffen te maken. Als er een antistofje is aangemaakt gaat deze direct naar de first line barrière, zodat de databank gelijk wordt aangevuld. Komt deze pathogene indringer dan nogmaals, dan kan het gelijk gestopt worden. Deze barrière levert minder felle ontstekingen (pro-inflammatoire) op gaat zelfs ontstekingen tegen (anti-inflammatoire). De ‘third line defence’.


Ontstekingen in de 1e barrière hebben invloed op de andere barrières.


Hoe zorgt het immuunsysteem er bij laaggradige ontstekingen voor dat het actief blijft?


Het immuunsysteem heeft een paar strategieën om te zorgen dat hij actief kan blijven bij laaggradige ontstekingen. De brandstof van een actief immuunsysteem is glucose (suikers/koolhydraten) - verbruik ca. 300 gr. per dag 100% glucose. Bij het in rust zijn, verbruikt het glutamine, vet, melkzuur en glucose - verbruik glucose 5gr. per dag.


Er zijn maar liefst vier strategieën:


Insulinestrategie: uitzetten van de glucosereceptoren op de cellen, zodat de glucose i.p.v. in de cellen gaat in het bloed blijft zitten en gelijk verbruikt kan worden. Het immuunsysteem kan zelf zorgen dat de alvleesklier minder insuline aanmaakt om glucosegehalte in het bloed hoog te houden. Herkenbaar door alsmaar signaal te krijgen om te eten en dan vooral de snelle suikers en na het warm eten nog zin in zoet te hebben. Moeite met maaltijden overslaan, suikerdip in de middag en moe na de maaltijd.
Dit gaat vaak samen met leptineresistentie (het verzadigingsgevoel is uitgezet). Hierover heb ik op Facebook een notitie geschreven, die ik ook hier op mijn website ga zetten.


T3-RT3 strategie: door T4 om te zetten in RT3 i.p.v. T3. Bij T3 krijgt de schildklier toestemming om energie over het hele lichaam te verdelen en dwingt het immuunsysteem tot een aerobe stofwisseling (met zuurstof). Het immuunsysteem heeft juist RT3 nodig om actief te blijven. Je kunt dan geen vet meer verbranden (plaatselijk afvallen lukt niet), de schildklier gaat trager werken en vitale organen zoals lever, nieren en spijsvertering worden geremd. Een gevolg is ook vermindering van denkprocessen en leervaardigheid door prestatieverlies van de neocortex in de hersenen. De huid wordt voortdurend afgebroken en verliest zijn elasticiteit. Onderdrukken van het aangeboren immuunsysteem wordt verhoogd door deze strategie en daardoor meer risico op auto-immuunziekten. Herkenbaar door wisselend warm en koud aan te voelen, huidproblemen, initiatiefarmoede, hoge BMI en opstartproblemen. Deze strategie kan samengaan met de insulineresistentie (het niet kunnen opnemen van insuline).


Cortisolstrategie: cortisol stuurt het immuunsysteem naar huis, maar dat wil het niet vanwege de laaggradige ontstekingen. Om dus langdurig actief te kunnen blijven, maakt het de receptoren van de cellen cortisolresistent. Het cortisol kan niet meer aandokken bij de cel om naar binnen te gaan en de boel uit te zetten. Cortisol is ook nodig om adrenaline (die in gevaarlijke situaties zorgt voor de verdeling van energie over het lichaam) weer uit te zetten. De stress kan nu dus niet meer uitgezet worden.  Een gevolg is o.a. hoge bloeddruk. Cortisolresistentie is meestal bij mannen herkenbaar aan een harde dikke buik, dunne armen en een bobbel in de nek. Verder herkenbaar aan vetophoping, buikvet wil niet verdwijnen, slechte wondheling, slecht ’s ochtends wakker kunnen worden, verlies van geheugen, botontkalking etc.


Catecholaminestrategie: dit zorgt ervoor dat er voortdurend chronische stress is, zodat noradrenaline (catecholamine) wordt aangemaakt en dat er daardoor voortdurend glucose vanuit de vetcellen (adipocytokinen) wordt gehaald. Herkenbaar zijn hier vermoeidheid, geen afbraak van vetweefsel, lage lichaamstemperatuur (onder de 36 graden), Acné, hoge bloeddruk, energietekort, PCOS (cysten op de eierstokken), acanthosisnigricans (verdikking en donker worden van de huid), overgewicht, diabetes type 2, thermoregulatieproblemen, laaggradige ontstekingen en geen of verlengde reactie op stress of stresstest.

 

Wat kun je doen om het immuunsysteem te versterken?


We zijn meer bacterie dan mens. De populatie van slechte bacteriën moet niet te groot worden. De goede bacteriën maken een goede slijmvlieslaag en de slechte bacteriën breken juist deze slijmvlieslaag af. Belangrijk is om eerst de laaggradige ontstekingen die het immuunsysteem actief houden op te lossen. Daarmee kan ik je helpen als natuurgeneeskundig therapeut.


En verder onderstaande tips:


Veel vezels eten van groenten en fruit helpt bij een goede slijmvlieslaag. Geen vezelrijk brood, pasta van granen of peulvruchten, want daar zitten veel antinutriënten in die onze schuifdeurtjes beïnvloeden (denk maar aan o.a. gluten en saponinen).


Eiwitrijk gaan eten, maar weinig uit zuivelproducten. Gebruik daarvoor noten, zaden, quorn, ei, vis, vlees of vleesvervangers. De Gezondheidsraad heeft de aanbevolen hoeveelheid voor eiwitten voor volwassenen vastgesteld op 0,8 gram per kg lichaamsgewicht per dag. Voor vegetariërs en veganisten zijn de aanbevolen hoeveelheden respectievelijk 1,2 en 1,3 maal hoger (ong. 1 gram per kg lichaamsgewicht per dag). Dat komt omdat de eiwitkwaliteit iets minder is dan bij een voedingspatroon met vlees en vis. Veganisten missen daarnaast ook nog de zuiveleiwitten.


Omdat insulineresistentie een rol speel bij het immuunsysteem is het belangrijk weinig koolhydraten te eten. Dit om je alvleesklier waar de insuline wordt aangemaakt, rust te geven. Let op, jouw lichaam heeft wel koolhydraten nodig om glucose van te maken. Dat is de voeding van de hersenen.


Eet verse voeding (geen potjes, zakjes en pakjes met E-nummers en te veel suiker en zout). En eet afwisselend verschillende voeding.


Drink voldoende water: 30 ml. per kilo lichaamsgewicht. Lauw of warm water met citroen of komkommer is basen verhogend en goed tegen de verzuring in het lichaam. Neem geen koude dranken, want dan doof je het vuur van jouw immuunsysteem. Kruidenthee is prima, maar niet met theebladeren erin.


Maximaal 3 eet/drinkmomenten per dag (liefst geen tussendoortjes). Drink grotere hoeveelheden in 1 keer (zo doen de dieren het ook). Dit zorgt voor rust voor jouw immuunsysteem, omdat deze iedere keer actief wordt als we iets in onze mond stoppen.


Intermittent fasting; 16-18 uren geen voedsel tot je nemen. Dat is bijv. na 18.00 uur niet meer eten en dan pas de volgende ochtend 10.00-10.30 uur. Wissel dit ook af en doe dit niet dagen achter elkaar. Immers in de oertijd hadden we ook niet altijd op dezelfde tijden te eten.


Neem goede vetten (Omega-3) zoals lijnzaadolie, avocado, walnotenolie en zalm. Vermijdt de Omega-6 oliën zoveel mogelijk, ze veroorzaken ontstekingen.

 

Vermijden van stress. Door stress kunnen de schuifdeurtjes in het slijmvlies spontaan opengaan. Het lichaam heeft brandstof nodig bij stress, immers fight-flight-freeze gedrag, en denkt de troep die binnenkomt ruim ik later wel op. Gezonde vette mensen zijn meer stressbestendig, is gebleken. Je hebt stress van binnenuit en van buitenaf. Chronische stress door lichtvervuiling, lawaaivervuiling, nieuwsberichten, leefstijl, slaapgebrek, straling of financiële zorgen. Zorg voor ontspanning door yoga, mindfulness of wandelen in de natuur. Zorg voor bescherming tegen straling. Hier heb ik in meerdere blogs over geschreven.

 

Bewegen op nuchtere maag zorgt ervoor dat de glycogeen (vorm van glucose) die in de spieren zit eerst wordt opgebruikt. Het is de bedoeling om melkzuur aan te maken, wat wij kennen als verzuring in de spieren. Bovendien maak je lactoferrine aan die bepaalde bacteriën in het lichaam opruimen, waar het immuunsysteem moeite mee heeft en endotoxemie veroorzaken. Er zit het woordje toxisch in en betekent troep in je bloede, dat weer laaggradige ontstekingen veroorzaakt. Voor vrouwen is het belangrijk om de armspieren te trainen en voor mannen de arm en beenspieren. Waarom dat zo is, heeft te maken met onze evolutie. In de oertijd gebruikten de vrouwen hun armen meer bijv. de kinderen dragen, in een boom klimmen als er gevaar dreigde, fruit, noten en zaden verzamelen. Mannen waren op jacht en liepen hele einden, holden achter wilde dieren aan, gooiden met speren, sleepten hun buit mee naar huis en gebruikten dus meer de armen en benen.


Neem zo nu en dan een koude douche, want dat prikkelt op een gunstige wijze het immuunsysteem. Ons lichaam is dat ook gewend vanuit de oertijd. Toen hadden ze nog geen warm water.


Zorg dat je voldoende slaap krijgt. Ga op tijd naar bed. De uren voor 12.00 uur zijn belangrijk. ’s Nachts is het immuunsysteem actief om alle afvalstoffen af te voeren en indringers eruit te werken. Geef het voldoende tijd om dat te doen. Uit onderzoek blijkt dat voldoende slaap het allerbelangrijkste is voor het immuunsysteem! Zet na 18.00 uur een blauw filter op jouw telefoonscherm of laptopscherm of draag een speciale bril met filter. Op gewone brillen kun je een coating krijgen die bluecontrol heet. Geef het lichaam kans om voldoende melatonine aan te maken. Een hormoon dat zorgt dat je lichaam in de rust komt.


Bij tekorten is het noodzakelijk eerst met voedingsupplementen weer aan te vullen, totdat het lichaam weer goed functioneert. Neem vrijblijvend contact op. Ik zet de INTEGRA-methode in om te kijken wat er aan de hand is.


Liefs,

Geertje

Energetisch natuurgeneeskundig therapeut

 

NB: lees ook het blog over het hormoon leptine en het immuunsysteem


Ja
 
 
 
 

© Helen op Natuurlijke Wijze | Geertje Swart Hazen | Top 5 8606JT Sneek 06 29115607 |  info @ helenopnatuurlijkewijze.nl | KvK 59142383

Fotobronnen: eigen foto's, Jeroen Schaaphok, Eeke Vriesema en pixabay.com

Deze website gebruikt cookies. Bij doorgaan van het gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies.

Lees meer hoe ik cookies gebruik
Geen probleem, Geertje!